منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 
فواید عسل




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

شيخ کلينی در حديث مفصلی از امام رضا عليه السلام نقل می کند که به عوارض جلدی عدم مراقبت بهداشت و حمام اشاره دارد در بخشی از روايت آمده است :

﴿ وَ مَن اغتسل من الماء الذی فيه فاصا به الجذام فلا يلومَنّا الاّ نفسه﴾

 

اگر کسی در آبی خود را بشويد که پيش از او ديگری خود را در آن شسته و مبتلا به بيماری واگير داری مثلاً جذام شود جز خود را ملامت نکند

 

(مدارک العروة،ج،1ص144).

 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

آب زيره چه فايده اي دارد؟

 

به نقل از عبد الرحمان بن كثير: در مدينه بيمار شدم و به اسهال ، گرفتار آمدم . امام صادق عليهالسلام ، برايم آرد گاوَرْس نسخه كرد و مرا فرمود كه آرد گاورس بگيرم و با آب زيره بخورم . اين كار را كردم و اسهالم متوقّف شد و بهبود يافتم .

 

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 345 ، حديث 2 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 420 ، حديث 1424 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 281 ، حديث 25 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 436




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

امام باقرعلیه السلام فرمود: انجیر بخورید که برای قولنج نافع است.(1)

 

ابوحمزه ثمالی از امام باقرعلیه السلام نقل می کند که وقتی پادشاه قبطی خروج کرد و خواست بیت المقدّس را خراب کند، مردم به اطراف حِزْقِیل پیغمبر جمع شده و به وی شکایت نمودند. حزقیل شب با خدا مناجات کرد و خداوند به مَلَک مسئول هوا وحی فرمود که نفوس و ارواح آنان را بگیرد و همگی مردند. حزقیل این خبر را به قومش رساند. آنان بیرون رفتند و دیدند همه آنان مرده اند، اما عُجب و خودپسندی بر حزقیل عارض شد و با خود فکر کرد که سلیمان پیغمبرعلیه السلام بیش از من فضیلتی ندارد، چون به من اختیار هوا نیز داده شده است. در این حال زخمی بر کبد حزقیل عارض شد و او را اذیّت نمود، حزقیل با خدا مناجات و خشوع کرد و روی خاکستر نشست، خداوند به وی وحی نمود که: شیره انجیر را بگیر و از بیرون بر سینه خود بمال. حزقیل چنین کرد و خوب شد.(2)

 

1. اصول کافی، ج 6، ص 358؛ دورنمای طبّ اسلامی، ص 49.

2. محاسن، ج 2، ص 553.




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 
فواید کرفس

 

پیامبر اعظم صلى الله عليه و آله و سلّم خطاب به امام حسين عليهالسلام:

 فرزندم ! كرفس بخور ؛ چرا كه سبزىِ پيامبران است ، كه فراموش شده است و خوراك خضر و الياس عليهماالسلاماست . كرفس ، انسدادها را مىگشايد ، دل را طراوت مىدهد ، حافظه مىآورد ، و ديوانگى ، جذام ، پيسى و ترس را دور مىكند .

  لِلإِمامِ الحُسَينِ عليهالسلام: يا بُنَيَّ ، كُلِ الكَرَفسَ ؛ فَإِنَّها بَقلَةُ الأَنبِياءِ مَغفولٌ عَنها ، وهُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَإلياسَ ، وَالكَرَفسُ يَفتَحُ السُّدَدَ ، ويُذَكِّي القَلبَ ، ويَرِثُ الحِفظَ ، ويَطرُدُ الجُنونَ وَالجُذامَ وَالبَرَصَ وَالجُبنَ .

 

الفردوس ، جلد 5 ، صفحه 370 ، حديث 8468 عن الإمام الحسين عليهالسلام دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 442




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

هر انسان طبیعی در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر می برد و تاثیر خواب برروان و جسم انسان از دانسته های مسلم علم پزشكی است. بطوریكه امروزه تغییرات خواب انسان از پیش آگهی های مهم و قابل توجه در زمینه ابتلا به بیماریها، به حساب می آید.

 

به عنوان مثال، در اشخاص مبتلا به افسردگی، میزان خواب به نحو چشمگیری، افزایش و یا به ندرت، كاهش پیدا می كند. تغییرات خواب انسان در بیماریهای جسمی نیز بسیار چشمگیر است، بخصوص اگر تاثیر ناراحتی های روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشیم و به یاد آوریم كه بیش از 60 درصد مراجعه كنندگان به بیمارستانهای عمومی، در واقع از یك مشكل روانی رنج می برند.

 

به این ترتیب ایجاد بهداشت خواب، در واقع یك ركن مهم بهداشت روانی و جسمی به حساب می آید و هر عاملی كه در تنظیم بهداشت خواب مؤثر باشد، پیشگیری كننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی است.

 

امروزه نخستین اصلی كه در ایجاد بهداشت خواب، توسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می شود «بیدار شدن هر صبح یك موقع مشخص از خواب است»[1]

یك نگاه كلی به جدول اوقات شرعی، نشان می دهد، كه وقت نماز صبح، در تمام طول سال، با در نظر گرفتن، تغییرات ناشی از حركات وضعی و انتقالی زمین، زمان ثابتی است و اقامه كننده نماز صبح، با برخاستن پس از اذان، در واقع اساسی ترین گام را در جهت رعایت بهداشت خواب و در نتیجه آن، سلامت بدنی و تعادل روانی برداشته است.

 

(البته ممالکی که به قطب نزدیکند از این امر مستثنی است.  )

--------------------------------------------------------------------------------

[1] ترجمه فارسی روانپزشكی كاپلان - سادوك، دكتر نصرت اله پور افكاری - جلد سوم صفحه 111




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

امام صادق عليه السلام :

خداوند (عزوجل ) گوش ها را تلخ قرار داد تا هر چه بدان در مى آيد، بميرد؛ و اگر اين نبود، حشراتِ(خزنده ) آدمى زاده را مى كشتند.

 

________________________

طب الصادق عليه السلام (تغذيه و خوراكى ها در فرهنگ طب الصادق )

مؤلف : دكتر محمد دريايى




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

امام رضا عليه السلام :

 هر كس بخواهد فراموشى اش كم شود و داراى حافظه اى قوى شود ، هر روز ، سه قطعه زَنْجَبيل به عسل درآميخته بخورد و در هر روز ، با غذاى خويش ، چيزى كه با خَرْدَل تهيه شده نيز ميل كند. هر كس هم بخواهد عقل وى افزون شود ، هيچ روزى از خانه بيرون نرود ، مگر پس از ناشتا ، سه هليله سياه با شكر طَبَرزَد بِجَوَد.

 في بحار الأنوار : «يصطبغ» بدل «يصطنع».في بحار الأنوار : «ومن أراد أن يزيد في عقله يتناول كلّ يوم ثلاثْ هليلجات بسكر ابلوچ».طبّ الإمام الرضا عليهالسلام ، صفحه 36 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 324 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 258 — 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

امام صادق (عليه السلام ) فرموده :

((نشستن بر سر سفره ها را طول دهيد كه اين زمان از عمرتان به شمار نمى آيد.))(1)

پس در خوردن عجله نكنيد. عجله در خوردن باعث مى شود كه غذا را خوب نجويد و كار معده را در هضم و جذب غذا دشوار كنيد و در نتيجه ديرتر بخوابيد.

 

در حديثى از امير مؤ منان على (عليه السلام )، خوب جويدن غذا را از چهار كار شمرده شده كه با انجام آنها، انسان از پزشك بى نياز مى شود(2)

 

در حديث ديگرى از همان حضرت ، درست جويدن غذا عاملى براى حفظ سلامتى و در امان ماندن از بيمارى ها دانسته شده است .(3)

 

پس اگر به سلامتى خود علاقه منديد و اگر مايليد خواب راحت و بى دردسر داشته باشيد در خوردن غذا عجله نكنيد و به ويژه شام خود را به آرامى بخوريد.

 

1- جامع الاحاديث ، حديث 43506؛ اطيلوا الجلوس على الموائد فانها ساعه لا تحسب من اعماركم

2- موسوعه احاديث طبيه ، ص 65.

2- همان . 




برچسب ها :

موضوع :
سبک زندگی , طب در اسلام ,  , 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :

 

نياز خود به ميوه را با خربزه برآوريد ؛ چرا كه ميوه بهشت است ، در آن ، هزار بركت و هزار رحمت است و خوردنش شفاى هر درد است .

 

تَفَكَّهوا بِالبِطّيخِ ؛ فَإِنَّها فاكِهَةُ الجَنَّةِ ، وفيها ألفُ بَرَكَةٍ وألفُ رَحمَةٍ ، وأكلُها شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ .

 

طبّ النبيّ صلى الله عليه و آله و سلّم ، صفحه 8 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 296 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 216

 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 
خواص انجیر

به نقل از ابوذر: سينى اى از انجير به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلّم هديه شد . به اصحابش فرمود : «بخوريد ؛ چراكه اگر بنا بود بگويم ميوه اى از بهشت است ، همين ميوه را میگفتم ؛ زيرا ميوه اى است بدون هسته . آن را بخوريد ؛ زيرا بواسير را ريشهكن مىسازد و براى نقرس سودمند است» .

اُهدِيَ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله و سلّم طَبَقٌ عَلَيهِ تينٌ ، فَقالَ لِأَصحابِهِ : كُلوا ، فَلَو قُلتُ : فَاكِهَةٌ نَزَلَت مِنَ الجَنَّةِ ، لَقُلتُ هذِهِ ؛ لِأَنَّها فاكِهَةٌ بِلا عَجَمٍ فَكُلوها ؛ فَإِنَّها تَقطَعُ البَواسيرَ ، وتَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ .

مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 376 ، حديث 1251 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 186 ، حديث 4 ؛ الفردوس ، جلد 3 ، صفحه 243 ، حديث 4716 نحوه ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 44 ، حديث 28280 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 258 نقرس ، ورمى است همراه با درد كه در مفاصل پايين پا و انگشتان ، بروز مىكند (مجمع البحرين : جلد 3 صفحه 1823)
 
 
 
 
 
 



برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 

ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺣﻜﻤﺖ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﻨﺠﺮﻩ

***********************

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ‏( ﻉ ‏) - ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻣﻔﻀّﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ :-
ﺍﻯ ﻣﻔﻀّﻞ ! ﺩﺭ ﺻﺪﺍ ﻭ ﻛﻼﻡ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻛﻦ . ﺣﻨﺠﺮﻩ ،ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻟﻮﻟﻪ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﺻﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ،

ﻟﺐ ﻫﺎ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ، ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﺮﻭﻑ ﻭ ﺁﻭﺍﻫﺎ. ﻣﮕﺮ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻰ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﻳﺶ ﺑﻴﻔﺘﺪ، ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ )) ﺳﻴﻦ (( ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺩﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻟﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ )) ﺭﺍﺀ (( ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺼﺎﺣﺖ ، ﺍﺩﺍ ﻛﻨﺪ؟
ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪﻩ ، ﻳﻚ ﺳﺮ ﺳُﺮﻧﺎﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ . ﺣﻨﺠﺮﻩ ﺑﻪ ﻧﻰِ ﺁﻥ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ.

ﺭﻳﻪ ،ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﻧﺒﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻣﻴﺪﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﻫﻮﺍ ﺑﻪ ﻧِﻰ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ، ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺎﻳﻰ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻳﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺻﺪﺍ ‏(ﺍﺯ ﺣﻨﺠﺮﻩ ‏) ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻳﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻫﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺒﺎﻥ ﺭﺍ

ﻣﻰ ﻓِﺸُﺮﺩ ﺗﺎ ﻫﻮﺍ ﺩﺭ ﻧِﻰ ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﻟﺐ ﻫﺎ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﻳﻰ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺻﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﻭﻑ ﻭ ﺁﻭﺍﻫﺎ ﺑﺪﻝ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻫﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﻯ ﻧِﻰ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﺎﻯ ﻧﻰ ، ﺁﻫﻨﮓ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺩﻻﻟﺖ ﻭ ﺗﻌﺮﻳﻒ ، ﻣﺨﺮﺝ ﺻﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳُﺮﻧﺎ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺳُﺮﻧﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺨﺮﺝ ﺻﺪﺍ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﻮﺩ.

ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻼﻡ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺣﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺴﺖ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺳﺎﺧﺘﻢ ؛ ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺎ، ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭ ﺷﺪﻡ ، ﻣﻨﺎﻓﻌﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ :
ﺣﻨﺠﺮﻩ ، ﺟﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺴﻴﻢ ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺭﻳﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻨﻔّﺲ ‍ ﺩﺍﻳﻤﻰ - ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﻮﺩ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺩ - ﻗﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺑﺰﻧﺪ ﻭ ﺧُﻨَﻜﺶ ﮔﺮﺩﺍﻧَﺪ.
ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ، ﻣﺰﻩ ﻫﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﺯ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﻫﺪ : ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻠﺦ ، ﺗُﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣَﻠَﺲ ، ﺷﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﺭﺍ، ﻭ ﺧﻮﺵ ﻣﺰﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ
ﺑﺪﻣﺰﻩ ؛ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﻡ ، ﺑﺮ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﺧﻮﺭﺩﻧﻰ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻰ ﻫﺎ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰﺭﺳﺎﻧﺪ.

ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ، ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺟَﻮَﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﺮﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺵ ﺁﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ، ﺗﻜﻴﻪ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﺐ ﻫﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻫﺎﻥ ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﮔﻮﺍﻩ ، ﺁﻥ ﻛﻪ
ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻰ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﻟﺐ ﻫﺎﻳﺶ ‍ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
ﺑﺎ ﻟﺐ ﻫﺎ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻰ ﻣﻜﻴﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻰ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ، ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻧﻪ ﻳﻚ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﺩ ﻭ ﺷﺨﺺ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﻠﻮﮔﻴﺮ ﮔﺮﺩﺩ ﻳﺎ ﺩﺭﻭﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﺍﺭﺩ. ﺩﻭ ﻟﺐ ،
ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ، ﺑﻪ ﺩﻭ ﻟﻨﮕﻪ ﻯ ﺩﺭِ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺩﻫﺎﻥ ، ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﻣﻰ ﺑﻨﺪﺩ.
ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭﺻﻒ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺎ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﻭﻳﮋﻩ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ، ﻣﻨﺎﻓﻌﻰ ﭼﻨﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﻥ ﺳﺎﻥ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺍﺑﺰﺍﺭ، ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ
ﺁﻳﺪ؛ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﻴﺸﻪ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻧﺠﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎ...

ﺍﻯ ﻣﻔﻀّﻞ ! ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺣﻠﻖ ، ﺩﻭ ﺭﻭﺯﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ : ﻳﻜﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻭﺝ ﺻﺪﺍ - ﻭ ﺍﻳﻦ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻠﻘﻮﻡ ‏( ﻧﺎﻯ ‏) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻳﻪ ﻣﻰ ﭘﻴﻮﻧﺪﺩ - ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺬﺭ ﻏﺬﺍ - ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣِﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺪﻩ ﻣﻰ ﭘﻴﻮﻧﺪﺩ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ - ، ﻭ ‏(ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ‏) ﺑﺮ ﺣﻠﻘﻮﻡ ، ﺳﺮﭘﻮﺷﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ‏( ﺯﺑﺎﻥ ﻛﻮﭼﻚ ‏) ، ﺗﺎ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ ﻏﺬﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﻪ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ‏( ﺷﺨﺺ ﺭﺍ‏) ﺑﻜﺸﺪ؟
ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺭﻳﻪ ﺭﺍ ﺧُﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻯ ﺳﺴﺘﻰ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺑﻰ ﺗﻮﻗﻒ ﻗﻠﺐ ، ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ، ﺟﺎﻯ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﺑﻴﻨﺠﺎﻣﺪ؟
_________________________
ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻣﻔﻀﻞ
ﻃﺐ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏(ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻭ ﺧﻮﺭﺍﻛﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻃﺐ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ ‏)
ﻣﺆﻟﻒ : ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺩﺭﻳﺎﻳﻰ


 




برچسب ها :

موضوع :
طب در اسلام ,  , 


صفحه قبل 1 صفحه بعد